Helpdesk regels

Via een collega ontvangen, msschien dat u er vanuit uw proffesie er ook iets aan heeft…
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
Helpdesk regels

Beste medewerkers,

Teneinde onze interne dienstverlening te verbeteren, zijn wij met een aantal gedragsregels gekomen. Onderstaand volgen ze.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.

De automatiseringsafdeling.

    1. Als we aan ons bureau zitten te eten, loop gerust binnen en dump je probleem. Wij leven om te dienen.
    2. Als je ons belt om je computer te verplaatsen, zorg er dan voor dat ie begraven ligt onder honderden kaarten, baby foto’s, stoffige beesten, gedroogde bloemen, spulletjes en kindertekeningen. Wij hebben namelijk geen priv�-leven, en vinden het prettig om een glimpje van dat van jullie op te vangen.
    3. Schrijf vooral niets op. Nooit. We kunnen de foutmeldingen van hieruit terugspoelen.
    4. Ga effe een bakkie doen als we bellen dat we eraan komen, zodat je er niet bent als we je password nodig hebben. Het is voor ons namelijk geen probleem 700 screensaver passwords te onthouden.
    5. Als je de helpdesk belt, zeg wat je wilt, niet wat je belemmert dat te doen.
      We hoeven niet te weten dat je computer niet opstart als je mail niet werkt.
    6. Als we je een E-mail sturen met hoge urgentie, verwijder deze dan meteen. We zijn aan het testen.
    7. Stuur urgente E-mail in vette hoofdletters. De mailserver ziet dat en stuurt ze direct met prio door.
    8. Als het kopieerapparaat niet werkt, bel de helpdesk. Er zit namelijk elektronica in.
    9. Als je thuis geen kiestoon hebt, bel de helpdesk. We lossen het remote voor je op.
    10. Als je 20 oude computer beeldschermen hebt, bel de helpdesk. We sparen van alles.
    11. Als er iets met je thuis PC is, dump ‘m op ons bureau zonder naam, zonder telefoonnummer en zonder omschrijving van het probleem. We houden van puzzelen.
    12. Als we je vertellen dat in beeldschermen geen cartridges zitten, discussieer. We houden van een lekkere discussie.
    13. Als we je vertellen dat we er even langskomen, reageer dan cynisch met “En precies hoeveel weken bedoel je met even?” Dat motiveert ons.
    14. Stuur een printjob op zijn minst 20 keer als de printer het niet doet. Printjobs willen wel eens weggezogen worden in het zwarte gat.
    15. Als de printer het dan nog steeds niet doet, stuur de job naar alle 68 printers in het bedrijf. Er zal er toch wel een zijn die het doet.
    16. Doe geen moeite om de juiste naam te leren voor iets wat technisch is. We weten precies wat je bedoelt met “Dat ding is opgeblazen”.
    17. Gebruik geen on-line help. Dat is alleen voor nerds.
    18. Als de muiskabel steeds het fotolijstje van je hond omgooit, til de computer op en stop daar de kabel onder weg. Muiskabels zijn ontworpen om 20kg computers te dragen.
    19. Als je spatiebalk het niet doet, geef dan de schuld aan de laatste software update. Toetsenborden zijn gelukkig met broodkruimels, stof en sigarettenas.
    20. Als je de vraag krijgt “weet je het zeker?” klik dan zo snel mogelijk op de Ja button. Tsjjj, als je niet zeker van je zaak was, zou je er toch niet voor kiezen, toch….?
    21. Als een van ons met zijn bank zit te bellen, ga hem dan onuitgenodigd op het puntje van zijn bureau aan zitten staren totdat ie ophangt. Hij heeft toch geen behoefte aan privacy.
    22. Zeg gerust dingen als “Ik weet niets van die computer zooi”. We vinden het helemaal niet erg dat ons vakgebied bestempeld wordt als zooi.
    23. Als je een printercartridge moet verwisselen, bel de helpdesk. Een cartridge verwisselen is een extreem complexe klus, en Hewlett-Packard geeft aan dat het alleen uitgevoerd mag worden door een professional met een academische graad in nucleaire fysica.
    24. Als er iets met je computer is, vraag dan je secretaresse de helpdesk te bellen. We vinden het een geweldige uitdaging met een derde te praten die niets van het probleem af weet.
    25. Stuur een 30mb filmpje door naar iedereen als een bijlage in de mail. We hebben diskruimte genoeg op de mailserver.
    26. Verdeel grote print jobs vooral niet in stukken. Iemand anders zou de kans kunnen krijgen er tussendoor te glippen met een memo-tje.
    27. Als je je autosleutels kwijt bent, stuur een mailtje naar het hele bedrijf. Mensen op andere vestigingen vinden het leuk om op de hoogte te blijven.
    28. Als je ons op zaterdag in de supermarkt tegen het lijf loop, stel dan een vraag over automatisering. We werken ook in het weekend.
    29. Doe geen moeite te vertellen dat je zelf aan het verhuizen bent geweest met computers. De namen op computers zijn slechts voor de sier.
    30. Als je je eigen PC mee naar kantoor neemt om te laten nakijken, laat dan de documentatie gerust thuis. De instellingen en de drivers vinden we heus wel ergens.

    One Response to “Helpdesk regels”

    1. Richard schreef:

      geniaal!

    Leave a Reply

    Bewijs dat je een mens bent! :-) *